A beosztott értékelése olyan feladat, amivel sok vállalat vezetői legalább évente egyszer szembesülnek. Gyakran a frusztráció forrása is, főleg, ha leginkább az év végi jutalmak elosztása az egyetlen ok, ami miatt végezni kell.
Amit nem lehet eléggé hangsúlyozni: az értékelés legfontosabb szerepe nem egy százalékos érték megállapítása, hanem az értékrendek közvetítése vezető és beosztott között. Célja az együttműködés és a dolgozói teljesítmény javítása
Hogyan lesz helyes a beosztott értékelése
Van olyan értékelés is, amit csak a felelős személy végez el, szabad munkaidejében, majd benyújtja egy elektronikus felületen. Ez természetesen nem mozdítja elő a jobb kommunikációt és problémamegoldást. Nem egyéb szükségszerű adminisztrációs feladatnál.
A beosztott értékelése gyakran zajlik úgy is, hogy a vezető értékeli a dolgozó teljesítményét, majd ezt a dolgozóval közösen megbeszélik. Itt már több a kommunikáció, hiszen felszínre kerül, hogy mennyire ért ezzel egyet a dolgozó. A beosztott azonban hajlamos a vezető véleményéhez igazodni, így előfordulhat, hogy nem képviseli saját véleményét.
Ezért még egy fokkal jobb, ha a beosztott értékelése a dolgozó saját értékelésére alapul. Ez azt jelenti, hogy a dolgozó maga végzi el az értékelését egy közös sablon alapján, majd ezt az értékelést ismerteti a vezetővel. A vezető aztán kiegészítheti, módosíthatja és máris pontosabb képet kapnak egymás véleményéről.
Alaptörvény, hogy minél inkább be van vonva a dolgozó az értékelésbe, annál inkább azonosul az elvárásokkal és vállal felelősséget a minőségi munkáért.
Milyen gyakran történjen az értékelés?
A következő kérdés, hogy milyen gyakran történjen a beosztott értékelése?
Sok esetben az értékelés évente egyszer történik. Ez az időintervallum valóban csak az értékelésre alkalmas, hiszen végeredményt állapít meg, nem tud beavatkozni az év közbeni teljesítménybe.
A beosztott értékelése jó, ha negyedévente megtörténik. A közösen kitűzött célok mentén így még időben észrevehetők az eltérések. A vezető segíteni tud, a dolgozó jelezni tudja a problémáját. Mindezt még időben, amikor még meg lehet fordítani a folyamatokat. Az ilyen sűrűségű értékelés már használható vezetői eszköz lehet.
Ha egy dolgozót tudatosan fejleszteni akarsz, akkor a beosztott értékelése még ennél sűrűbben is történhet. Ha egy hónapban egyszer leülsz 20 percre a dolgozóval és értékelitek a munkát, akkor hamarosan érzékelni lehet a fejlődést.
Kezdőknél, új feladatoknál eleinte akár kéthetente, hetente is lehet egyeztetni a beosztottal. A beosztott értékelése ezen a ponton már a betanításhoz kezd hasonlítani.
Az év közi értékeléseknek nem kell teljeskörűeknek lenniük. Elegendő egy részterületet kiemelni és csak azt vizsgálni. Hogy melyik legyen ez a részterület, az a dolgozóval közösen is meghatározható.
A fejlődéshez legtöbbször az szükséges, hogy a dolgozó havonta, negyedévente kapjon szisztematikus értékelést. Ezeken az értékeléseken egy kiemelt részterületet vizsgálva valódi előrelépés érhető el a teljesítményben.
Hogyan végezd az értékelést az Elektronikus Vezetői Naplóval?
A beosztott értékelése könnyen végezhető az Elektronikus Vezetői Naplóval. Az értékelési szempontok rugalmasan alakíthatók attól függően, hogy milyen területre irányul a fejlesztés.
1 A legjobb, ha a dolgozó felkészülten érkezik. A QuickEE Elektronikus Vezetői Naplóból könnyen nyomtathatsz egy üres értékelő lapot. Add oda ezt a lapot a dolgozónak és kérd meg, hogy otthon töltse ki magáról legjobb tudása szerint.
2. A beosztott értékelése a dolgozóval közösen történhet. Megnyitod a szoftverben a dolgozóra vonatkozó üres értékelő lapot.
3. A QuickEE Elektronikus Vezetői napló az előző értékelések százalékos eredményéből előrehaladási grafikont is meg tud jeleníteni. Így mindjárt dicsérettel kezdhetsz, megalapozva az értékelés hangulatát.
4. Ezt követően a beosztott által kitöltött értékelő lapot alapul véve, közösen megegyeztek az egyes szempontokhoz adandó értékelésben.
5. Mivel az értékelési kritériumok is látszanak, így nagyon könnyen meg fogtok egyezni a teljesítmény objektív besorolásában. Sorról sorra haladtok, így nem marad ki semmi és az értékelési sorrend is helyes lesz.
6. Az értékelés végén lehetőség van a következő időszak céljainak kitűzésére és a képzési igény megfogalmazására. Ez alapján könnyebben szervezhetők céges képzések, tanfolyamok.
7. Ha a beosztott egyetért az értékeléssel, úgy az értékelés végén egy ellenőrző gomb bejelölésével lehet ezt rögzíteni. Ha nem ért vele egyet, a jelölőgomb üresen marad. Az értékelés így is rögzíthető.
8. Ha egyszer egy értékelést beküldtél, az többé már nem módosítható. Beküldés előtt viszont igen, így ha nem végeztek elsőre, később folytatni tudjátok az értékelést.
A beosztott értékelése áttekinthetővé, objektívvá és könnyűvé válik a QuickEE Elektronikus Vezetői Napló segítségével. Mivel a fejlődésre irányul, ezért a dolgozó és a vezető is hasznos eszközként tekint rá.